Saturday 2 November 2013

Memburu Kemanisan Iman

Assalamualaikum..

Its been ages since I didn't write any single word..
So, lets get a start fresh.
Busy, malas, x igt pun bla..bla...bla..
Reasons knpa jarang update.. 

Qawiyy..qawiyy..



This is one of article that I copied for BADAMD blog..
Copied from book, 'Soalnya Hati'

Memburu Kemanisan Iman
Antara resipi memburu kemanisan iman yang dicadangkan oleh para ulama tasawwuf bahawa seseorang yang ingin merasai kemanisan iman hendaklah berusaha mengingatkan dua perkara serta melupakan dua perkara.
Ingatlah akan 2 perkara :
  1. Kebaikan Orang pada Kita
Hidup ini penuh dengan kebaikan orang pada kita. Orang yang pernah menolong kita dengan nasihat, wang ringgit, tenaga, berkongsi duka sama-sama dan sebagainya seharusnya diingati dan dihargai budi baiknya. Jika berkesempatan dan berkemampuan, apa salahnya dibalas budi baik itu dengan balasan yang setimpal seperti belanja makan, beri hadiah dan sebagainya. Ajar diri menghargai dan mengingati kebaikan orang lain supaya  diri kita menjadi seorang yang pemaaf kerana kita selalu merasakan kebaikan orang lain melebihi kesalahannya.
Dan, jangan lupa pula pada nikmat Allah yang semestinya kita syukuri, selalu diingati dan selalu disebut-sebut sebagai tanda kesyukuran dengan lidah dan hati. Ini bertepatan dengan firman Allah SWT,
$¨Br&ur ÏpyJ÷èÏZÎ/ y7În/u ô^ÏdyÛsù ÇÊÊÈ  
11. Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah Engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepada-Nya.                                                         (Surah ad-Dhuha ; 11)

  1. Kesalahan Kita pada Orang Lain
Ajar diri ini untuk sentiasa ingat kesalahan kita pad orang lain. Rendahkan ego masing-masing. Mengaku salah pada kesalahan yang dilakukan. Bilamana kita selalu mengingati banyaknya kesalahan kita pada orang lain, hati ini lebih terdorong untuk meminta maaf. Hal inilah yang akan membuahkan kasih sayang sesama manusia kerana Allah. Berazamlah untuk tidak mengulangi kesalahan seperti itu lagi.
Lebih-lebih lagi dosa-dosa dan kederhakaan serta keengkaran kita pada Tuhan, Ya Rabb. Selalu mengingati dosa-dosa kita itu akan menimbulkan rasa insaf, takut, menyesal dan akhirnya ini membawa kita kepada taubat pada-Nya. Maka ingatlah bahawa dosa yang menyebabkan tangisan itu lebih baik daripada kebaikan yang menimbulkan riak.

Maka, Lupakanlah akan dua perkara :

  1. Kebaikan Kita pada Orang Lain
Jangan sesekali mengungkit-ungkit kebaikan kita pada orang lain. Hakikatnya, kita hanyalah wasilah kepada nikmat Allah yang hendak diberikan-Nya kepada manusia lain. Sikap ungkit-mengungkit ini tidaklah menguntungkan saham pahala kita bahkan merugikan segala amal kebaikan yang kita lakukan. Yang perlu dilupakan adalah segala amalan kebaikan, ibadah yang kita lakukan. Perbuatan mengingat kebaikan ibadah yang dilakukan menyebabkan kita merasa cukup dengan amalan yang dilakukan bahkan mencalarkan keikhlasan melakukan ibadah tersebut. Sedangkan segala ibadah yang dilakukan itu adalah daripada hidayah Allah jua.
Oleh itu, setelah beramal, ajar diri ini untuk rasakan seolah-olah kita tidak beramal. Dengan itu, kita akan selamat daripada rasa ujub, sum’ah, riak atau bangga diri dan sentiasa mempunyai rasa untuk menambahkan ibadah yang sejemput itu.

  1. Kejahatan Orang pada Kita
Ajar diri ini untuk melupakan kesalahan mereka  yang melakukan kesalahan pada kita. Ajar diri untuk jadi lebih pemaaf dan elakkan marah yang keterlaluan kerna marah itu bukanlah pengubat jiwa bahkan pemusnah jiwa. Kita hanya hamba-Nya, bukan tuan apatah lagi Tuhan dalam kehidupan ini. Menjadi adat untuk melakukan kesalahan dan disakiti dan anggaplah ia sebagai lumrah sebagai makhluk Tuhan.
Lebih-lebih lagi yang perlu kita hadapi dengan sabar aalah segala kesusahan, ujian, musibah atau malapetaka yang Allah timpakan. Sedarlah wahai makhluk Allah bahawa, setiap kesusahan itu hanyalah mehnah daripada Allah untuk ‘memujuk’ manusia kembali kepada-Nya.


Dipetik dari buku, Semuanya Soal Hati.

Diedit semula oleh : Nurul Ain binti Ahamad Shabudin 





Kalo hari nie aku lembik, jom ubah jadi QAWIY..
Kalo hari nie aku malas, jom ubah jadi RAJIN,
Kalo hari nie aku buat dosa, jom TOBAT...

No comments:

Post a Comment